Školské
budovy
C 13
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Pri návrhu budov je riešenie riadeného vetrania nevyhnutnou súčasťou.
Pritom však treba brat ohľad aj na pohodu ľudí v závislosti od mikroklimatických podmienok
vnútorného prostredia. Často krát empirické postupy návrhu na základe zjednodušených vzťahov
a schém ponúkajú nie celkom presné alebo dostatočné výsledky v súvislosti z rýchlosťou a
teplotou vzduchu pobytovej oblasti vnútorného prostredia. Preto prichádza do úvahy použiť
simulačný program na zistenie obrazu rozloženia teplotných a rýchlostných polí. Takýto nástroj
ponúka balík programov Ansys konkrétne bol použitý modul CFX. Pri voľbe najvhodnejšieho
distribučného systému dodávky čerstvého vzduchu pre dosiahnutie tepelnej pohody a maximálnu
efektivitu vetrania bol zvolený systém záplavového vetrania.
Analyzovaná miestnosť má kapacitu 30 žiakov + učiteľ. Zariadenie triedy tvorí stolový a sedací nábytok, tabuľa, skrine,
umývadlo. vnútorné rozmery triedy sú 6,6 x 9,8 m, svetlá výška 3,3 m. Okno je orientované na
južnú stranu má rozmery 8,5 x 2,2 m. Žiaci v triede sú namodelovaní ako valce s
priemernou výškou 1,4 m a priemerom kruhovej podstavy 240 mm. Objem je cca 65 l, čo
predstavuje priemerný objem človeka v dospievajúcom veku. Vetranie je
zabezpečené vzduchotechnikou, ide o záplavové rovnotlaké vetranie. Prietok čerstvého vzduchu
je 870 m3/h, je privádzaný troma veľkoplošnými výustkami o ploche s rozmermi 750x600 mm
umiestnenými 10 cm nad podlahou v sadrokartónovej predstene pod tabuľou. Každá výustka má
reguláciu prietoku vzduchu a vzduchový filter G2/EU2. Odvodné výustky sú dve, umiestnené v podhľade na
opačnom konci triedy, ide o radové výustky NOVA-A-400x150. Rýchlosť na výstupe z výustiek sa pohybuje do 0,2 m/s, k nárastu rýchlosti dochádza v mieste pobytu žiakov vplyvom zmenšenia prietokového prierezu.
Rýchlosť tu dosahuje hodnoty do 0,3 m/s. Vyhláška 259/2008: ,,O podrobnostiach a požiadavkách na vnútorné prostredie budov",
stanovuje maximálnu rýchlosť pre triedu činnosti 1a, kde patria aj školské učebne vmax≤ 0,25 m/s. Prekročenie tejto rýchlosti najme v stredovej časti by mohli žiaci vnímať ako
diskomfort. Preto je na mieste možná zmena dispozičného usporiadania lavíc v triede do tvaru U s
voľným stredovým priestorom, avšak takéto usporiadanie by malo za následok zmenšenie
kapacity triedy. Ďalšia optimalizácia by spočívala v úprave šírky distribučného poľa vzduchu, prípadné rozdelenie na dva prúdy z protiľahlých strán a následným odsávaním cez perforovaný
podhľad v stredovej časti do priestoru nad podhľadom. Z rezov zobrazujúcich profil rýchlsoti po výške miestnosti je viditeľné, že rýchlosť je v bezprostrednej blízkosti výustiek malá, avšak ak by pred tabuľou stála osoba, došlo by pravdepodobne k zvýšeniu rýchlosti v jej okolí a v závislosti od tepelného odporu oblečenia by
mohla daná osoba pociťovať diskomfort.
Rozloženie teploty vzduchu v priestore potvrdzuje, že vzduch o teplote 22 °C sa
dostal ku všetkým užívateľom, prejavil sa efekt záplavového vetrania, kedy sa malou rýchlosťou
0,3-0,5 m/s privádza veľký objem mierne podchladeného vzduchu (0,5-3 K) do pobytovej zóny.
Nižšia teplota stabilizuje jadro prúdu vzduchu pri podlahe do značnej vzdialenosti. Jeho
postupným ohrievaním stúpa na hor, vytláča a pozvoľne riedi znečistený vzduch v pobytovej oblasti a odvádza teplo prirodzenou konvekciou. Tento spôsob vetrania má význam kombinovať zo sálavým vykurovaním. Z pohľadu rozdielu
teplôt medzi členkami a hlavou, vyhláška 259/2008 odporúča pre leto teplotu pri podlahe
chladnejšiu o 3 K a pre leto o 2 K.
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Diplomová práca
Študent: Ing. Norbert GLEJDURA
Vedúci DP: Ing. Martin KOVÁČ, PhD.
created with
Joomla Page Builder .