Školské
budovy
C 12
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Školská budova vo Francúzsku ponúka príklad odlišného prístupu k návrhu celkového vzhľadu, využiteľnosti vnútorného objemu budovy a jeho spôsobu, ako zvýšiť podiel zelene v mestách. Nedostatkom zelene principiálne trpí každé mesto, čo je samozrejme spôsobené hustou zástavbou miest, spevnenými plochami v okolí budov, či už sa jedná o cesty, chodníky alebo parkoviská. Obyvatelia veľkomiest musia odolávať problémom, spojeným s existenciou tzv. mestských tepelných ostrovov. Výsledkom je vyššia teplota vonkajšieho vzduchu v centrách miest, v porovnaní s okrajovými časťami veľkomiest alebo s vidieckymi oblasťami. Súčasná moderná architektúra reaguje na tento deficit návrhmi tzv. vegetačných striech, ktoré redukujú prehrievanie priestorov, nachádzajúcich sa pod strechou budovy. Znižujú povrchovú teplotu strechy, čím dochádza k minimálnemu prenosu tepelnej energie z povrchu strechy do okolitého vonkajšieho vzduchu. Minimálne tak prispievajú k existencii mestských tepelných ostrovov. Vegetačné strechy, v závislosti od typu, zadržiavajú vodu, ktorá sa následne čiastočne odparuje do okolitého prostredia. Vegetačné strechy, alebo taktiež nazývané aj zelené strechy nie sú však výsledným riešením problémov mestských tepelných ostrovov. A práve projekt budovy školy vo Francúzsku rozširuje možnosti aplikácie zelene na budovách zaujímavým spôsobom. Fasáda budovy je tvorená betónovými elementami, ktoré sú v určitej z časti štruktúrovanej, z časti neštruktúrovanej forme ukladané na seba, pričom v žiadnom mieste perimetra budovy nevytvárajú rovinaté plochy.
Práve naopak, vytvárajú zakrivené plochy, v niektorých miestach čiastočne vystupujú alebo ustupujú, čím vlastne vytvárajú miesta pre náhodné usídlenia sa vtákov rôzneho druhu (hniezdenie), alebo zapustenie koreňov náletových rastlín rôzneho druhu. Povrch fasády môže byť obrastený taktiež popínavými rastlinami. V konečnom dôsledku je možné povedať, že vzhľad takejto fasády sa bude v čase vyvíjať, meniť, čiastočne môže byť ovplyvnený zásahom človeka, ale primárne sa má jednať o účinky samotnej prírody, jej náhodné vytváranie zelene na povrchu fasády budovy alebo osídlenie vtáctvom. V zásade ide o biodiverzitu a návrat prírodných procesov do miest. Súčasťou fasády sú okenné konštrukcie pre osvetlenie vnútorných priestorov budovy prirodzeným denným svetlom. V tomto prípade sa však nejedná o veľké presklené plochy, ale skôr o nenápadné, líniové a malé prvky, tak aby zapadli do rastra fasády tvorenej z betónových elementov, a súčasne aby neboli dominantnými prvkami pri pohľade na stenu budovy. Pod konštrukciou plochej vegetačnej strechy je skrytý halový priestor (telocvičňa), ktorého perimeter je lemovaný železobetónovými konštrukciami, ktoré pôsobia veľmi chladným dojmom a súčasne tak pôsobia aj na človeka. Aby bol tento efekt konštrukcie minimalizovaný, použilo sa vykurovanie priestoru v zimnom období pomocou stropných zavesených sálavých teplovodných panelov, ktoré sálavým spôsobom prenosu tepelnej energie na okolité konštrukcie, zvyšujú ich povrchovú teplotu a tým zlepšujú celkový tepelný komfort priestoru.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .