Školské
budovy
C 09
ŠKOLSKÁ BUDOVA
V belgickom mestečku Knokke-Heist vyrástol zaujímavý projekt budovy, ktorého súčasťou je materská a základná škola. Jedná sa o jednopodlažnú budovu, ktorej jadro tvorí multifunkčná hala, využívaná na športové aktivity, rôzne stretnutia, vystúpenia, súťaže a iné eventy. So zámerom dostať do tohto priestoru čo najviac prirodzeného denného svetla, boli po obvode haly navrhnuté transparentné konštrukcie. Využila sa pritom skutočnosť, že výška halového priestoru je principiálne vyššia ako výška ostatných priestorov budovy, keďže sa jedná o jednopodlažný objekt. Zaujímavé skĺbenie architektúry budovy a požiadavky dostať denné svetlo do interiéru, ktorý sa nachádza v centrálnej časti pôdorysu. Po obvode tejto haly sú situované komunikačné priestory, na ktoré sú priamo napojené hlavný vstup do budovy, administratívna a zamestnanecká časť školy, materská a základná škola. Každá z týchto častí komplexu má v zásade pravouhlý, či už štvorcový alebo obdĺžnikový pôdorys. Po jeho obvode sú vytvorené horizontálne presahujúceho konštrukcie, podopreté štvorcovými stĺpmi. Funkciou týchto presahov je vytvoriť tzv. pasívne tienenie fasády budovy, resp. tienenie transparentných častí, aby vnútorné priestory budovy neboli vystavené nadmernej tepelnej záťaži v dôsledku prestupujúceho priameho slnečného žiarenia cez sklenú časť fasády do budovy. Súčasťou presklenej fasády budovy sú nielen otváravé okná, ale aj dvere, ktoré tak umožňujú užívateľom budovy priamy výstup z vnútorných priestorov do exteriériu. Ako už bolo spomenuté v prípade halového priestoru, zámerom dizajnérov pri návrhu budovy bolo maximalizovať využitie prirodzeného denného osvetlenia vnútorných priestorov.
Preto okrem transparentných konštrukcií v obvodovej stene, sú použité aj strešné presvetľovacie otvory. Premyslená je aj voľba strešného plášťa a to takým spôsobom, že časť strechy komplexu je riešená vegetačnou strechou a zvyšná časť budovy využíva štandardnú konštrukciu plochej strechy so štrkovým posypom. Dažďová voda, ktorá spadne na konvenčnú časť strechy, je zbieraná do akumulačných nádrží a následne sa využíva na splachovanie toaliet a pisoárov. Vetranie vnútorných priestorov budovy môže byť prirodzené alebo je v prevádzke systém núteného vetrania. Počas letných dní sa využíva nočné vetranie budovy, ktoré plní funkciu akéhosi nočného predchladenia stavebnej konštrukcie (použité sú masívne železobetónové stopy). Vychladená stavebná konštrukcia tak na druhý deň dokáže absorbovať väčšie množstvo tepla od žiakov a zamestnancov, ďalej od priameho slnečného žiarenia prestupujúceho cez transparentné konštrukcie vo fasáde budovy. Takýmto spôsobom je možné znížiť náklady na chladenie. Ďalšou zaujímavosťou v oblasti vetrania je použitie zemných vzduchových výmenníkov tepla, ktoré pracujú na princípe fázového oneskorenia teploty zeminy vo vzťahu k exteriérovej teplote vzduchu v priebehu roka. Počas letných dní, kedy je teplota pôdy nižšia ako teplota exteriérového vzduchu, sa privádzaný čerstvý vzduch v potrubí pod terénom vlastne ochladzuje a následne vstupuje do vzduchotechnickej jednotky v budove, odkiaľ je distribuovaný do jednotlivých miestností v budove. V zimnom období je to naopak a privádzaný čerstvý vzduch z exteriéru sa prechodom zemného výmenníka vlastne ohrieva.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .