Školské
budovy
C 06
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Nachádzame sa v období, kedy čelíme klimatickým zmenám, ktoré sú sprevádzané vlnami horúčav počas letných mesiacov, principiálne vyššími každodennými teplotami vzduchu a to nielen počas dňa, ale aj počas nočných hodín. Znečistenie vzduchu prachovými časticami PM10 a PM2.5 ohrozuje zdravie ľudí. Mnohí architekti a ich architektonické návrhy budov sa snažia reagovať na tie problémy a hľadajú rôzne riešenia, keďže ľudia trávia väčšinu svojho života v umelom prostredí, v budovách. Štatisticky je to 80 až 90 % času. A práve táto budova, situovaná v Thajskom Bangkoku, je jedným z potenciálne možných príkladov, ako pristupovať k návrhu budov s ohľadom napr. na aktuálne znečistenie vzduchu v mestách. Okrem toho bolo cieľom dizajnérov maximalizovať denné osvetlenie priestorov budovy školy, zabezpečiť možnosť efektívneho prirodzeného vetrania vnútorných priestorov budovy a to vhodným dispozičným usporiadaním miestností, vytváraním vnútorných koridorov, ktoré umožňujú transfer vzduchu naprieč budovou, teda z jednej strany fasády na druhú stranu, keďže súčasťou fasády sú otvory pre prívod a odvod vzduchu, a taktiež otvárateľné okná. Problémom veľkých transparentných plôch môže byť následná zvýšená tepelná záťaž interiéru od prestupujúceho priameho slnečného žiarenia cez sklený systém. Tento problém bol tomto prípade redukovaný použitím pasívnych tieniacich prvkov, v podobe horizontálnych presahov, resp. slnolamov po výške samotnej fasády budovy. Terasy a plochá strecha sú riešené ako vegetačné, pričom tieto konštrukcie majú svoje využitie aj pre samotných užívateľov budovy. Tieto priestory sú prístupné či už v rámci voľného času žiakov, alebo v rámci výukového procesu alebo v rámci organizovania rôznych eventov. Ale najzaujímavejším je návrh vetrania budovy, kde zohráva veľkú úlohu samotná architektúra budovy, návrh vnútorných priestorov a ich využitie. Ako bolo už spomenuté, tvarové usporiadanie interiéru doplnené viacerými koridormi v kombinácii s otvormi vo fasáde budovy pre prívod a odvod vzduchu zabezpečuje prirodzené vetranie interiéru.
Tento režim vetrania je v prevádzke len v čase, kedy je úroveň znečistenia vonkajšieho vzduchu (v okolí budovy) na akceptovateľnej úrovni. Sleduje sa predovšetkým úroveň jemných prachových častíc PM 2.5. V prípade, že situácia sa zhorší, prechádza systém vetrania budovy do hibridného režimu, kedy je budova z časti vetraná prirodzene a z časti je do prevádzky uvedený systém mechanického vetrania, ktorého súčasťou sú filtračné zariadenia. Ak sa situácia so znečistením vonkajšieho ovzdušia zhorší ešte viac, vetranie budovy prechádza do stavu, kedy je prívod čerstvého vzduchu do budovy nasávaný mechanicky, pomocou veľkoobjemových ventilátorov. Vzduch je prefiltrovaný a následne vstupuje do veľkoobjemového priestoru budovy, ktorý sa nachádza v prednej časti a prechádza pozdĺž celej budovy. Tento priestor je súčasťou architektúry budovy, využíva sa ako komunikačný priestor, z ktorého vedú vstupy do jednotlivých učební a súčasne umožňuje žiakom sa spoločne stretávať v čase mimo výučby. Fasáda je v tejto časti celopresklená pre dostatok denného svetla, doplnená pasívnymi tieniacimi prvkami. Táto hala prechádza po celej výške budovy a z nej je čerstvý prefiltrovaný vzduch distribuovaný do jednotlivých miestností v budove
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .