Školské
budovy
C 05
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Školská budova je nie len budovou určenou pre pedagogické účely, ale je aj miestom pre spoločné aktivity žiakov mimo riadneho času pre vzdelávanie, pre výučbu. Touto myšlienkou sa riadili dizajnéri tejto školskej budovy v Tacome, v Spojených štátoch amerických. Primárnou úlohou bolo navrhnúť budovu, ktorá vytvorí vo svojom vnútornom objeme všetky potrebné priestory akými sú učebne, hygienické priestory, telocvičňa, stravovacia časť, knižnica, zázemie pre zamestnancov - pedagógov a ďalšie priestory. Sekundárnou úlohou, ale taktiež veľmi dôležitou, bolo vytvoriť na "každom kroku" zóny, kde by sa mohli žiaci stretávať, sedieť, hrať sa a vzájomne komunikovať. Preto na mnohých miestach chodieb sú umiestnené rôzne sedacie vaky a stoly, ktoré takýmto spôsobom vlastne majú snahu deti v danom priestore zdržať. Okrem použitia kvalitných materiálov na finálne povrchy stien, podláh a stropov, bola pozornosť venovaná aj farebnému riešeniu interiéru budovy. Kombinácia teplých a studených farieb dodáva vnútorným priestorom školy dynamiku, žiakom chuť také priestory navštevovať, čim sa nepriamo stimuluje aj ich záujem o vzdelávanie sa. Vzhľadom na veľký počet užívateľov budovy, v tomto prípade žiakov, je potrebné rátať s hlukom, čo v kombinácii s akusticky tvrdými povrchmi môže pôsobiť rušivo. Z toho dôvodu, pre zlepšenie akustického komfortu interiéru boli použité akustické panely, inštalované pod stropom daného podlažia, pričom tieto panely majú rôznu materiálovú štruktúru a rôzne tvary. Fasáda budovy disponuje veľkými transparentnými plochami, aby bolo možné maximalizovať využitie prirodzeného denného svetla a minimalizovať tak potrebu používania umelého osvetlenia.
Súčasťou okenných konštrukcií sú vnútorné tieniace rolety, ktoré majú za úlohu chrániť vnútorné priestory budovy pred priamym slnečným žiarením a tak výrazne redukovať mieru tepelnej záťaže interiéru. V okolí budovy sa nachádzajú komunikácie pre chodcov a iné spevnené plochy, určené na zhromažďovanie väčšieho počtu ľudí, pričom nechýba bohatá zeleň. Zaujímavosťou sú tzv. dažďové záhrady. Jedná sa v podstate o terénne úpravy, konkrétne o prehĺbenie terénu, pričom súčasťou týchto záhrad sú rôzne formy zelene. Ako fungujú dažďové záhrady? Za dobrého počasia, ktorým sa má na mysli počasie bez dažďových zrážok, sú tieto dažďové záhrady suché (bez vody), pričom ich súčasťou sú rastliny rôzneho druhu. Niektoré rastliny majú také vlastnosti, že dokážu prežiť aj zavodnených podmienkach dlhšiu dobu. Iné zase dokážu len čiastočne odolávať takýmto extrémnym podmienkam (byť pod hladinou vody). Rastliny, ktoré sú schopné existencie v období sucha i v období dažďov, kedy sa nachádzajú pod hladinou vody, sa nasadzujú do spodných resp. do najnižších častí dažďových záhrad (na dno). Naopak suchomyľné rastliny sa umiestňujú do najvyšších častí dažďových záhrad. Perimeter dažďovej záhrady je mierne zosvahovaný, pričom jej súčasťou je výustný objekt, ktorým sa dostáva dažďová voda zo strechy budovy školy do priestoru dažďovej záhrady. Jej objem sa postupne plní dažďovou vodou, pričom voda paralelne vsakuje do podložia a súčasne sa aj odparuje do okolitého vzduchu. V podstate môžeme povedať, že dažďová záhrada plní funkciu retencie, čiže zachytenie veľkého objemu dažďovej vody a následné postupné vsakovanie do podložia.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .