Školské
budovy
C 04
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Ďalším príkladom budovy s udržateľnými stavebnými materiálmi je vedecko výskumné centrum Gilder Center v Spojených štátoch amerických. Pri návrhu tejto stavby bolo zámerom využívať ekologické, udržateľné a lokálne stavebné materiály a tak minimalizovať uhlíkovú stopu. Konštrukcia podlahy a strechy je navrhnutá z tzv. CLT (cross laminated timber) panelov, ktoré patria do skupiny tzv. udržateľných stavebných materiálov. Architektúre budovy dominujú rozsiahle transparentné konštrukcie, ktorých cieľom je zásobiť vnútorné priestory budovy prirodzeným denným svetlom a tak minimalizovať potrebu využívania umelého osvetlenia. Inštalované umelé osvetlenie využíva technológiu LED svietidiel, ktorá sa vyznačuje nízkym elektrickým príkonom. Pri návrhu sa prihliadalo aj na odpadové hospodárstvo v budove, resp. presnejšie povedené, na minimalizáciu spotreby vody na splachovanie. V tomto prípade boli použité systémy splachovania s malým objemom vody pre tzv. "malú a veľkú" potrebu. Parametre vnútorného prostredia budovy sú udržiavané konvenčným spôsobom. Pre vykurovanie priestorov sú použité vykurovacie telesá, umiestnené pri obvodových stenách, pri sklenených fasádach.
Ďalej sa využívajú vykurovacie trámy, ktoré okrem vykurovania priestorov, dokážu tieto priestory aj chladiť. Výhodou týchto systémov, založených na konvektívnom prenose energie (teplo, chlad) do priestoru miestnosti je, že sú veľmi pružné a dokážu v krátkom časovom úseku efektívne reagovať na požiadavku užívateľov budovy, pokiaľ sa jedná o vykurovanie alebo chladenie interiéru budovy. Nevýhodou týchto systémov však je riziko hluku, ktoré môžu spôsobovať ventilátory, integrované do koncových prvkov (chladiace/vykurovacie trámy). Toto riziko sa zvyšuje v prípadoch, kedy je potrebné zvýšiť tepelný alebo chladiaci výkon zariadenia, a teda je potrebné zvýšiť otáčky ventilátora. Vyšší stupeň otáčok znamená vyššiu hladinu hluku. Ďalším rizikom, spojeným s vyššími otáčkami ventilátora, je vyššia rýchlosť prúdenia vzduchu v pobytovej oblasti, čo môže negatívne pôsobiť na pohodu osôb v danom priestore. A v neposlednom rade môže byť negatívom aj to, že pre dosiahnutie tepelnej pohody napr. v zimných mesiacoch, teda počas vykurovacieho obdobia, je potrebné zvýšiť teplotu vzduchu v miestnosti, aby bola dosiahnutá požadovaná operatívna teplota pri tak veľkých presklených plochách, ktoré sa vždy vyznačujú nižšou povrchovou teplotou, ako je tomu v prípade netransparentných konštrukcií.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .