Školské
budovy
C 03
ŠKOLSKÁ BUDOVA
V súčasnosti sú často skloňovanými pojmami energetická hospodárnosť budovy alebo uhlíková stopa budovy, ktorá je vo väčšine prípadov spájaná s prevádzkou systému vykurovania, chladenia, vetrania a prípravy teplej vody. Energetickú hospodárnosť budovy ovplyvňuje v prvom rade tvar budovy, teda samotná architektúra, veľkosť teplovýmenných plôch, tepelnotechnické vlastnosti obaľových stavebných konštrukcií, akými sú obvodová stena, podlaha na teréne, strešná konštrukcia a samozrejme transparentné konštrukcie, čiže okenné konštrukcie a presklené fasády. Účinnosť zdroja tepla resp. chladu následne definuje spotrebu energie, resp. paliva, ktorým môžem byť elektrická energia, biomasa, zemný plyn, prípadne iné energetické nosiče. Každý druh paliva je charakterizovaný faktorom emisií skleníkových plynov, na základe ktorého je možné stanoviť celkové množstvo skleníkových plynov, vyprodukovaných prevádzkou budovy v priebehu jedného roka, alebo inak zvoleného časového obdobia. Takzvaná uhlíková stopa budovy však súvisí aj s použitými stavebnými materiálmi a produktami (dielcami). Pre ich získanie bolo potrebné vyťažiť základný materiál, následne spracovať, s čím samozrejme súvisí aj spotreba energie a teda aj produkcia skleníkových plynov. V prípade tejto školskej budovy sa jej tvorcovia zamerali na použitie ekologických materiálov, resp. vhodnejšie je použitie termínu udržateľného materiálu. Celá budova, jej nosná konštrukcia, ako aj obalové stavebné konštrukcie, ako sú obvodová stena, vnútorné deliace steny, stropné a strešné konštrukcie, sú vyhotovené z tzv. CLT (cross laminated timber) panelov, čiže z dreva.
Priestory školskej budovy, ktoré sú určené pre pedagogické účely, ako napr. triedy alebo telocvičňa, disponujú veľkými transparentnými plochami, čím sa maximalizuje využitie prirodzeného denného svetla a minimalizuje potreba prevádzkovania umelého osvetlenia. K dokonalému presvetleniu vnútorných priestorov napomáha aj samotná architektúra budovy, ktorej súčasťou je vnútorné nádvorie so zeleňou, ktorá napomáha dosiahnuť stav pohody, keďže je všeobecne známe, že zeleň pozitívne vplýva na psychiku človeka. Obvodové steny budovy v kontakte s nádvorím sú celopresklené, čo umožňuje prenikať dennému svetlu do vnútorných priestorov budovy aj v tejto časti. Okrem toho je táto forma dispozície vnútorných priestorov vhodná aj pre využitie priečneho vetrania budovy. Okrem samotnej budovy bolo predmetom riešenie aj jej okolie, ktoré disponuje množstvom zelene, plochami určenými pre rozličné aktivity žiakov, čo samozrejme napomáha ich celkovému rozvoju.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .