Školské
budovy
C 01
ŠKOLSKÁ BUDOVA
Jednou z požiadaviek, kladených na fasádu každej budovy je jej schopnosť zabezpečiť dostatok denného svetla pre vnútorné priestory samotnej budovy. Je všeobecne známe, že dostatok prirodzeného denného svetla je nevyhnutný pre správne, resp. zdravé fungovanie ľudského organizmu, pre zrakovú pohodu užívateľov budov. Nesmieme zabúdať, že ľudia trávia veľkú časť svojho života práve v budovách a štatistiky uvádzajú, že podiel času stráveného v umelom prostredí, ktorým je práve vnútorné prostredie budov, sa pohybuje v rozmedzí 80 - 90 %. Miera alebo intenzita osvetlenosti tzv. pracovnej roviny je závislá od charakteru prevádzky, ktorá sa v danom priestore budovy realizuje. V prípade situácie, kedy je úroveň osvetlenia denným prirodzeným svetlom nedostatočná, je potrebné navrhnúť umelé osvetlenie, v takom prípade hovoríme o združenom osvetlení. Použitím umelého osvetlenia priestoru vieme problémy budov s nedostatočným denným osvetlením vyriešiť, avšak je potrebné si uvedomiť, že umelé osvetlenie potrebuje na svoju prevádzku dodávku elektrickej energie. Áno, je pravda, že v súčasnosti sú na trhu k dispozícií energeticky úsporné systémy umelého osvetlenia, s minimálnym elektrickým príkonom, ale prísun prirodzeného denného svetla je nenahraditeľný, pretože napomáha správnemu fungovaniu ľudského tela, jeho psychickej rovnováhe, prispieva k vyššej výkonnosti zamestnancov, v prípade školských budov tak potom zvyšuje sústredenosť a teda v konečnom dôsledku zvyšuje aj produktivitu práce žiakov. Aby bolo možné do budovy dostať čo najviac prirodzeného denného svetla, je potrebné principiálne navrhovať transparentné konštrukcie (okná) s dostatočnou plochou a dostatočnými optickými vlastnosťami, v tomto prípade s dostatočnou priepustnosťou denného svetla. Táto skutočnosť má však aj druhú stranu mince.
Väčšie okenné (transparentné) konštrukcie vytvárajú cestu pre prienik slnečných lúčov do interiéru budovy, čím priamo zvyšujú tepelnú záťaž vnútorného priestoru a zvyšujú tak požiadavky na chladenie interiéru. To so sebou prináša zvýšené náklady na inštalovaný zdroj chladenia, náklady na prevádzku systému a v konečnom dôsledku aj nárast uhlíkovej stopy, čiže zvýšené emisie skleníkových plynov. Je preto potrebné hľadať kompromis medzi maximálnym využitím prirodzeného denného svetla a tepelnou záťažou budov od prenikajúceho slnečného žiarenia. Jedno z možných riešení ponúka táto školská budova, ktorá v rámci svojej fasády využíva zaujímavé architektonické prvky, ktoré na jednej strane dotvárajú estetický vzhľad samotnej budovy, pričom majú za úlohu dostať do interiéru budovy dostatok denného svetla a súčasne zabrániť nadmernému prehrievaniu vnútorných priestorov budovy. Riešenie spočíva v použití predsadenej fasády, ktorá je tvorená tehlami, ukladanými takým spôsobom, aby bola výsledná pohľadová plocha steny masívne perforovaná, s veľkými otvormi, ktoré umožňujú prienik dostatočného množstva denného svetla do interiéru, čim znižujú nárok na prevádzku umelého osvetlenia. Perforovaná stena súčasne umožňuje zachovať dobrý výhľad pre svojich užívateľov (žiakov) do exteriéru, ktorému dominuje bohatá zeleň. Hrúbka steny vytvorenej z tehál, zabraňuje prestupu priamych slnečných lúčov do interiéru, čím redukuje tepelnú záťaž samotnej budovy. Súčasťou fasády budovy sú aj vetracie vertikálne šachty, ktoré fungujú ako tzv. solárne komíny, čím podporujú prirodzené prúdenie vzduchu v šachte. Do šachiet sú napojené vetracie potrubia z miestností.
Viac informácií | www.archdaily.com
ŠKOLSKÁ BUDOVA
created with
Joomla Page Builder .